başarıyla sepetinize eklendi

שינה ותינוקות

השינה היא שרשרת זהב הקושרת את הבריאות לגוף.
(תומס דקר- 1572-1632)
תינוקות שרק נולדו ישנים המון ובכל פעם לזמן קצר. השבועות הראשונים לחייו הינם תקופה טובה להתמקדות ולהסתגלות גם לכם ולגם לתינוק. תנו לתינוק להוביל, זה הזמן לצפייה ולימוד, כך תוכלו לסייע לו להיכנס לשגרה יציבה. זכרו כי השינה גורמת להתפתחות בריאה יותר אצל התינוק.
יש להשכיב את התינוק על הגב, המזרן צריך להיות קשיח ללא מצעים רופפים, ללא בובות וללא כרית.
בחודשים הראשונים התינוק יירדם ויתעורר פעמים רבות ביממה. תינוק בן יומו מסוגל לישון בין 10- 18 שעות ביממה, כאשר כל טווח שינה הוא למשך 2-4 שעות, לכן יש להיענות במהירות בכל פעם שיש איתות מצדו, ייתכן שהוא זקוק להאכלה או להחלפת חיתול ואופס.. שוב לחזור לשינה. בגיל זה תינוקות מתעוררים כשיהיו רעבים או כדי שתחליפו להם חיתול. ואל תשכחו בין לבין, ללטף, לחבק ולחייך אליהם חיוך של אהבה.

הבדל בין יום ולילה

יש להשאיר אורות דולקים ורמת רעש רגילה במשך היום. בלילה יש לכבות את האורות, השתמשו במנורת לילה, יש להאכיל את התינוק ולהחליף לו חיתול ברוגע ובשקט, הקשר שלכם איתו בלילה יהיו שונה מהקשר ביום, בעוד ביום אנחנו מנהלים איתם שיחות ומפעילים אותם, בשעות הלילה נחבק אותו חיבוק חם ונרגיע אותו. המגע החם יביא לאיכות שינה ושיפור רצף השינה, שעות השינה בלילה יהיו ארוכות יותר מאשר ביום.
טיפ לאמא: בזמן שתינוקך ישן השלימי את שעות השינה החסרים לך. שאר הדברים שצריכים להיעשות ימתינו לך….כך תוכלי להתמודד טוב יותר עם הטיפול בו ועם הטיפול בבית.

יש ליצור שיגרה להכנה לשינה, אפשר לקבוע טקסים קבועים כמו: מקלחת, עיסוי , חיבוקים של זמן שקט, כאשר זה נעשה בצורה שגרתית, יבין התינוק כי זמן השינה מגיע.

בחודש הראשון לחייו זקוק התינוק ל- 16-18 שעות שינה ביממה. בגיל 6 שבועות השעון הביולוגי של התינוק מתחיל לתפקד ותהליך השינה מתרכז לשעות הלילה. יש לזכור כי חלוקת השינה משתנה ותלויה בשגרת יומו של התינוק ובאופיו של התינוק. כך שייתכן שיהיו תינוקות שישנו בדיוק לפי הספרים ויהיו תינוקות שישנו פחות, יהיו כאלה שישנו יותר ביום ובלילה ישנו פחות וההיפך.
בחודש השני זקוק התינוק ל- 15 עד 17 שעות שינה בממוצע ביממה. פה אתם יכולים להשפיע על חלוקת השינה בין היום ובין הלילה, ניתן לעודד את התינוק ל- 10 עד 12 שעות שנה בלילה, כאשר בכל ערב תקיימו טקס שינה קבוע ובמשך היום להשכיב אותו כשעתיים. יש להשאיר מרחב של זמן בין הקימה שלו אחר הצהריים לשינה הקבועה של הלילה, כלומר דאגו שמשעה 1800 בערב ועד השעה 21:00 יישאר ער ואז תתחילו את טקס השינה הקבוע.
בגיל 3 חודשים עד חצי שנה התינוק זקוק ל- 15 שעות שינה ביממה, כאשר בלילה הוא אמור לישון כ- 10 שעות ושאר השעות יתמקדו במשך היום. יש לחלק את השינה ל- 3 מועדים מרכזיים, שנת בוקר, שנת צהריים ושנת אחר הצהריים/ערב שאמורה להיות קצרה.
בגיל זה זו הזדמנות ללמד את ילדכם להירגע לבד ולהרדים את עצמו היכולת שלו להרדים את עצמו תשפיע על יכולתו לישון כל הלילה. השכיבו את התינוק במיטתו כאשר הוא מנומנם אך עדיין ער. הוא ילמד להירדם באופן עצמאי גם כשיתעוררו לבד באמצע הלילה.
גיל 6 חודשים עד 8 חודשים זקוק התינוק ל- 14 שעות שינה ביממה. כאשר רוב השעות יהיו בלילה וכשלוש שעות שינה במשך היום. פרקי השינה במהלך היום יהיו : שנת בוקר, צהריים ושנת ערב קצרה.
מגיל 9 חודשים ועד גיל שנה – זמן השינה של התינוק לא משתנה, הוא עדיין זקוק ל- 14 שעות שינה אך החלוקה משתנה. אפשר להתחיל להוריד לו את שעות הערב, כך שיישן כשעה בבוקר ושעה בצהריים. ייתכן ותוכלו להקדים את שעת ההשכבה הלילית.
עד גיל שנה וחצי לערך זקוק התינוק ל- 13 שעות שינה, בתקופה הראשונה אפשר לוותר על שנת הבוקר ולהקדים את שנת הצהריים ובאופן הדרגתי גם שנת הלילה תוקדם.
גיל שנה וחצי עד שנתיים – זקוקים עדיין ל- 13 שעות שינה ביממה כאשר במשך היום (צהריים) תמקדו את השינה לפעם אחת כשעה וחצי.
גיל שנתיים עד שלוש וחצי – זקוקים ל- 12 שעות שינה ביממה. כאשר בלילה הוא צריך לישון כ- 11 שעות וכשעה במשך היום.
גיל שלוש וחצי עד חמש – ילדכם צריך לישון כ- 11 שעות בלילה , תעודדו אותו למנוחה של כחצי שעה במשך היום בצהריים (שינה קצרה) אך קחו בחשבון כי הוא יוותר על זמן שינה זה.

נקודות…. שחשוב לדעת

• בנוסף לשנת הלילה תינוקכם יצטרך לישון עוד 2-4 פעמים במהלך היום.
• חוסר שינה ביום אינה מתכון לשינה טובה בלילה לכן דאגו שהוא ישן במשך היום ובסמוך לשעת השינה הקבועה שלו יש להשאיר אותו ער.
• ערכו שגרת שינה קצרה ועניינית, זכרו כי היא חוזרת על עצמה בכל יום.
• שינויים גופנים שעובר התינוק בזמן גדילתו משפיעים על דפוס השינה, התהפכות, עמידה, הליכה, עשויים להפריע באופן זמני לשנתו. התמידו בשגרת שינה קבועה הן בשעות והן בנהלים על מנת לסייע לתינוקכם לחזור להרגלי שינה יציבים.
• הקנו לילדכם הרגל של סיפור לפני השינה , שיר, נשיקה, לחישת אהבה וברכה לחלומות פז, עם המון חיוך.
• הרגלי השינה של תינוקך ילוו אותו בכל חייו.
• המוצץ עוזר לתינוק להרגיע על תמנעו ממנו מוצץ לפני השינה ולמדו אותו לקחת המוצץ כשהוא צריך להירגע.
• הרגלי שינה טובים ושינה רציפה בלילה תוכלו להקנות לילדכם כבר מגיל 5 חודשים.
• שעת השכבה אידיאלית לתינוקות ופעוטות הוא בין 18:30 – 20:00 , אין קשר בין שעת השכבה מאוחרת ליקיצה בבוקר, ייתכן ודווקא שינה מוקדמת תגרום לו לשינה טובה יותר ותופתעי לגלות שהוא מתעורר מאוחר יותר.
• טלוויזיה או מובייל אינם מרגיעים את התינוק לפני השינה, חשוב מאוד שלא לחשוף אותו למרקע לפני השינה , רצוי מאוד להמעיט ואף למנוע חשיפה של תינוקך למרקע במשך כל שעות היום.
• תינוק בעל שיגרת שינה רציפה וטובה לא אמור להתעורר בלילה לא רגוע או בוכה, אם זה קורה ייתכן והוא מוציא שיניים במקרה כזה רצוי להרגיע אותו באמצעות משחה, בדרך כלל כאבי שינויים מתגברים בשכיבה מאוזנת יש לבדוק אם שינוי בתנוחה מקלה עליו.
• אין לתת לתינוק להירדם במיטה עם בקבוק – ישנם סיכונים של חנק, דלקות אוזניים ועששת בשיניים .
• אל תשכחו בטקס שלפני ההירדמות – הרגלי צחצוח שיניים, יש להסביר לילדכם כי לאחר צחצוח שיניים לא אוכלים – שיניים בריאות הינם מתכון לחיים בריאים.